Wanneer een prijsverhoging doorvoeren?

Wanneer voer je nu best een prijsverhoging door? Of is er geen ideaal moment voor te vinden? Is dat dan gelijk voor alle producten voor kennisondernemers?

Voeg je header hier toe

Wanneer voer je nu best een prijsverhoging door? En is er eigenlijk überhaupt wel een juist moment voor? Ik vind het altijd zo bewonderenswaardig wanneer mensen mij die vraag stellen. Want het vraagt moed om je prijzen te verhogen.

In deze video geef ik jou een to the point antwoord en heb ik een stoute vraag voor jou. Ik ben Caroline Claeys, jouw praktische Business Coach, ik breng helderheid in jouw business voor die volgende stap. Zodat ondernemen plezant blijft.

Vuistregel

Dan heb je net een heel intern debat gevoerd over het al dan niet verhogen van jouw prijzen, ja, dan is het ook logisch dat je even stilstaat wanneer je nu best dat heuglijke nieuws gaat brengen.

Nu, wanneer je een prijsverhoging gaat doorvoeren hangt af van wie wat wanneer bij jou aankoopt.

De vuistregel is heel eenvoudig. Zodra je voelt of weet dat een prijsverhoging echt nodig is, dan ga je die doorvoeren. Je kan eventueel wachten op een strategische datum, al dient dat meer om jezelf gerust te stellen dan iets anders.

Zodra je voelt of weet dat een prijsverhoging echt nodig is, dan ga je die doorvoeren.

Nieuwe klanten

Voor nieuwe klanten hanteer je best meteen jouw nieuwe prijzen. Doorgaans weten die trouwens ook niet wat ze vroeger waren.

Eenmalige aankopen door bestaande klanten

Voor eenmalige aankopen voor bestaande klanten, verwittig je best één maand op voorhand dat er een prijsverhoging zit aan te komen. Op die manier kunnen ze nog snel intekenen aan de oude prijs, op voorwaarde uiteraard dat dat goed voelt voor jou.

Herhalingsaankopen door bestaande klanten

Voor abonnementen en terugkerende diensten geef je best een tweetal maanden op voorhand even de heads up. Op die manier hebben ze niet het gevoel dat ze voor het blok gezet worden. Ze kunnen dan ook indien nodig nog actie ondernemen mocht die prijsverhoging echt onoverkomelijk zijn voor hen.

Laat het niet aan jouw hart komen

Laat het in elk geval niet aan je hart komen. Prijsverhogingen maken nu eenmaal een integraal deel uit van ondernemen.

Wij als kennis ondernemers staan trouwens ook helemaal niet verplicht om onze prijzen aan de grote klok te hangen. Al is dat misschien voer voor een volgende video.

Heb jij eigenlijk prijsverhogingen in de pijplijn zitten nu wij toch zo’n strategische datum naderen? Deel gerust hoe jij dat aanpakt. Ik ben er zeker van dat je daarmee een heleboel andere mensen en mezelf ook, daarmee kan inspireren.

Wanneer prijsverhoging doorvoeren?

Inhoudstafel

Krijg je graag toegang tot het extraatje dat bij dit artikel hoort?  Meld je dan nu aan voor de “Praktische Ondernemers Tips en Topics”.

Nuttig artikel? Deel het gerust met de hele wereld!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp