Als je mij voorgoed KWIJT wil als potentiële klant, doe dan zeker dit
Hi Caroline, fijn met jou te connecten!
Hoe gaat het met jou en met je business?
Ben jij al financieel vrij, of is dat voor jou nog een verre droom?
Het is namelijk precies die financiële vrijheid die ik realiseer voor mijn klanten.
Benieuwd te horen wat jouw situatie is en of jij dit ook wil voor jezelf.
BAM.
Een nieuwe connectie / verbinding.
Die met één bericht weer verbroken werd.
Verkeerd verbonden.
Terwijl ik in gedachten de hoorn op de haak smijt, vraag ik me af waarom mensen dat blijven doen:
Onmiddellijk een sales-talk bovenhalen net na het connecteren met nieuwe mensen.
Is het een verrassing wanneer ik je vertel dat de kans dat ik dan ooit iets koop bij die persoon meteen zakt naar 0,0001%?
Want
👉 I love buying things, I hate being sold to (en da’s toch echt wel die laatste)
👉 bye bye vertrouwen – no way dat die persoon luistert naar de klant
👉 opdringerige mensen ban ik wegens zo al druk genoeg
👉 die ziet mij alleen als een lopende zak geld die nodig leeg moet
Terwijl die mensen vaak
👉 echt oprecht denken jou een plezier te doen
👉 een goede dienst of product in de kijker willen zetten
👉 enkel op zoek zijn om te tonen wat ze doen
👉 niet eens doorhebben wat de impact ervan is
In de video van deze week leg ik je uit wat er allemaal achter zit en vooral hoe je die levenslange (of toch erg lange) ban kan vermijden bij jouw potentiële klanten.
Voilà, en nu hopen dat het aantal van die sell-invites kan beginnen verminderen 😉
Transcript
00:00 Ik krijg de laatste tijd meer aanvragen om te connecten op LinkedIn of Facebook of iets anders.
En op zich ben ik daar absoluut fan van. Het is altijd fijn om met andere dienstverlenende ondernemers, of product ondernemers – mij maakt het eigenlijk allemaal niet uit – om daarmee te gaan connecten.
Gewoon om eens te kijken hoe dat die mensen hun boodschap in de wereld zetten en waar zij vandaag van wakker liggen.
00:25 Waar ik een absolute hekel aan heb – en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik jullie kan overtuigen om dat nooit niet meer te doen – is om dan onmiddellijk nadat ik die uitnodiging heb geaccepteerd, een berichtje te krijgen van”Hey, heb jij hier ook last van? Kijk dan even hier want ik heb iets fantastisch voor jou.”.
Dat soort berichtjes krijg ik.
Of dan krijg ik zo de vraag van “Waar heb je vandaag een probleem mee?”. Of “Heb je dit of dat soms?”.
En als je dan oprecht durft antwoorden want ik ben zo een kiekske dat dat ook doet, dan krijg je daar zo in een keer een sales verhaal in uw gezicht gegooid. Of, mensen waar je eigenlijk al een hele tijd niks niet meer van hebt gehoord, die dan zo plots een oproep doen van “Hé, je hebt geen goesting… We hebben dat ooit al een keer samen gedaan, we gaan dat terug doen hé.
En voor zoveel euro kan je nu terug instappen.”.
01:20 Lieve mensen, of dat je nu pas met elkaar geconnecteerd bent of al een hele tijd elkaar al niet meer hebt gehoord… In beide gevallen heb je toch een klein beetje het geduld nodig om mensen terug warm te maken voor u. Ik ga u uitleggen wat dat is.
Ik vergelijk dat met mijn klanten heel graag met het proces van iemand te leren kennen. Ook al is dat uw stijl: geen waardeoordeel. Maar bij mij was dat vroeger zoiets van: ik leer u eerst beter kennen, ik ga ergens een keer een glas cola gaan drinken met u, want ik dronk – en nog altijd niet – geen alcohol en geen koffie.
En dan gaan we misschien een keer eens een filmpje doen of eens een keer samen gaan eten. En dan gaan we misschien een keer eens ergens samen een dag naartoe. Je leert elkaar beter kennen vooraleer dat je de babbel gaat hebben over de de vlindertjes en de bijtjes en weet ik veel wat allemaal. Zelfs al gaat dat redelijk snel, je hebt wel al die verschillende stapjes te zetten.
En dat is net hetzelfde wanneer je iemand die je van haar noch pluim kent uitnodigt om samen online toffe dingen te gaan doen, op z’n minst elkaar te gaan inspireren. Of wanneer dat je elkaar echt al maanden niet meer gezien hebt. Bij mij komt dat redelijk koud binnen. En dan denk ik altijd “ja, maar mannekes, heb je nu niet door dat je nu op dit ogenblik eigenlijk de relatie die we hebben of die we misschien zullen gaan hebben, eigenlijk helemaal aan het hypothekeren bent?”
02:49 Want wat gaat er dan bij mij van binnen in mijn hoofd, hè? Ik ben dan zo een kiekske. Dan heb ik zoiets “Ben ik dan alleen maar goed genoeg voor de euro’s bij jou te gaan spenderen en om uw sales talk op te gaan oefenen?”. Ik heb veel liever gewoon elkaar een hele poos te volgen en een keer eens te reageren op elkaars berichtjes… Dan een keer eens een berichtje te sturen over iets wat dat we gemeenschappelijk hebben. En wanneer we dan het gevoel hebben van “goh kijk, ja deze is wel tof” en ik heb per ongeluk iets leuk waar die persoon misschien iets mee kan zijn, dan pas ga ik verder over tot “Zeg is dat misschien iets voor u?”.
03:29 Zo heb ik onlangs een super inspirerend gesprek gehad met iemand en het was eigenlijk de bedoeling dat ik bij die persoon diensten ging afnemen. Dat bleek dat we nog niet op het punt zaten dat we elkaar daar gingen in tegenkomen en we hebben gewoon een hele babbel gedaan en ik heb gewoon verteld, geluisterd vooral heel veel naar wat die persoon vandaag bezighield en gewoon wat tips en tricks meegegeven. En zonder de intentie om te verkopen, want het was een gesprek dat in de andere richting zou gaan, heeft die persoon uiteindelijk gekozen om met mij samen te werken.
Als ik dezelfde redenering van de snelle invites en ‘dump dat sales verhaal’ tegen die persoon had, naar die persoon had toegegooid.. Daar was nooit iets van gekomen. En nu heb ik echt het gevoel van “ja ik heb een fantastische nieuwe klant”. We gaan leuke dingen doen samen.
En ik heb echt het gevoel van ‘kijk, ik ken die al redelijk goed’ en hij kent mij ook al redelijk goed. Gewoon omdat we de moeite hebben genomen om elkaar beter te leren kennen.
04:32 Nu, ik raad u niet aan om zo een babbel met alles en iedereen die dat er op uw social langs komt, om die te gaan doen. Als je zo zo twintig mensen hebt en je gaat daar een half uur mee gaan babbelen… Ja, dan ken je die twintig mensen wel verder. Maar uw tijd mag je daar ook wel bij in het oog houden.
En ook de tijd van de andere persoon natuurlijk.
Dus het hoeft ook niet allemaal direct op een call hoppen en eens een babbeltje doen en kijken wat het is.
Je kunt ook gewoon online gaan netwerken door die persoon te gaan volgen. En inderdaad een keer is een – heel erg vanuit uw hart – warm een berichtje sturen. “Oh dat vind ik nu plezant dat je met mij wilt connecteren. Ah, ik kijk ernaar uit om te zien waar dat jij mee bezig bent.” Bijvoorbeeld, zoiets.
Dat kan je gerust sturen.
Maar alstublieft, gooi niet direct heel uw sales verhaal in de richting van die mensen. Want het gevoel dat je daarmee geeft is van “Kijk, ik beschouw jou als potentiële klant. Dat wil zeggen: jij bent een prooi en ik ga jou komen vangen en dan verorber ik jou en dan ben jij jouw geld kwijt.”. En that’s it.
Hoe goed jouw intentie ook is, dat is het gevoel dat je bij de mensen uiteindelijk gaat achterlaten.
05:45 En dat, lieve mensen, dat is het ergste dat je kan doen als dienstverlener, als betekenis ondernemer.
Want het enige dat je hebt is eigenlijk het vertrouwen dat er tussen jullie gaat. Je hebt geen product waar dat mensen als ze jou niet fijn vinden toch nog altijd blij over kunnen zijn.
Als je schriftjes, bijvoorbeeld, verkoopt, dan hoeven mensen u niet tof te vinden. Als dat nu per ongeluk de schriftjes zijn waar dat die mensen achter aan het zoeken zijn omdat daar bijvoorbeeld allemaal lekkere puntjes in staan en dat je toffe lijntjes kunt in trekken en weet ik veel wat allemaal… Dan maakt dat zo niet uit. Maar zodra dat je met diensten bezig bent, hebben mensen toch op z’n minst het gevoel nodig dat ze een klik hebben met u. Als je meteen alles ertegenaan gooit om die mensen binnen te rijven en als sales bait te gaan gebruiken, dan is dat vertrouwen geschonden.
Het kan zijn dat je daar successen mee bereikt, laat dat helder zijn. Alleen bij mij persoonlijk, vooraleer dat ik effectief iets aankoop bij iemand heb ik het gevoel nodig dat ik mij goed voel. Bovenop het feit dat het een oplossing mag zijn voor zaken waar ik echt mee zit. Het kan ook anders.
06:59
Om nog maar een ander voorbeeld te geven…
Één van de mensen waar ik in het verleden al een keer mee heb samengewerkt, die ik ook alweer van de maand maart – dus ook al twee maanden niet meer had gehoord – , stuurde een mailtje van
“Hé kijk lieve mensen, het gaat hier zo zot in mijn praktijk. Ik ga het één en ander veranderen.
Gewoon omdat jullie in mijn hart zitten en met mij al hebben samengewerkt, kunnen jullie nog heel tijdelijk intekenen aan lagere prijzen. Dan zou ik het wel graag willen weten, zodat ik mijn planning kan opmaken.”.
Ik heb die dame gecontacteerd. En meteen bijgetekend voor de ondersteuning.
Waarom heb ik dat dan weer wel gedaan?
Omdat heel die tekst, heel die opzet vanuit de intentie en ook met woorden tonen van “kijk mensen, ik geef om jullie. Het gaat hier superhard, ik doe fantastisch leuke dingen en ik wil er gewoon voor zorgen dat jullie niks missen.”. Daar zat niks van drang achter, dat was helemaal authentiek, de persoon zoals ik ze ken en dat werkt gewoon honderdduizend keer beter.
08:06
Neemt de tijd om elkaar te leren kennen. Kom gewoon openlijk uit voor wat dat het is. Als je effectief die connect doet omdat je jouw freebie wilt naar buiten brengen, zég dat dan gewoon.
Zeg gewoon van “Kijk, ik ben nog op zoek naar mensen om mijn freebie te downloaden, want het loopt vandaag niet zo goed. Zie je het niet zitten om die te downloaden en met wat feedback te geven?”, bijvoorbeeld. Het maakt niet uit.
Maar respecteer de relatie die jullie vandaag hebben en kom gewoon openlijk uit voor waarom je die connect hebt gemaakt. Daar is niks mis mee als je daar gewoon open en eerlijk en ja, gewoon in alle duidelijkheid rond communiceert dan snappen mensen dat wel. Daar is helemaal niks mis mee.
08:48 Wat werkt er niet en wat gaat er de komende jaren gegarandeerd nog harder en harder tegen mensen in gaan werken… Dat is de wolf in schaapskleren. U gaan vermommen als een schaap en doen alsof dat je gewoon samen leuk gras wil komen op happen, maar dat er eigenlijk andere intenties achter zaten.
Kim Vandebergh heeft daar trouwens al eens een fantastische video over gemaakt. Zeker de moeite om eens een keer naar te luisteren.
In this day en age, mensen, alles is aan het evolueren naar hyperpersoonlijke marketing en hyperpersoonlijke sales. Dat wil zeggen echt afgestemd op de persoon in kwestie. Dat is een trend, normaal gesproken neemt dat jaren vooraleer dat wij trends uit Amerika overnemen. Die trend is daar volop bezig en in mijn ogen gaat die trend hier heel snel doorbreken.
Waarom?
Wij houden als Vlaming, als mensen uit Nederland uit de Lage Landen houden niet van opdringerige sales, opdringerige mensen. Zeker in Vlaanderen is het van belang dat je de nodige, hoe zal ik het zeggen, het nodige decorum en afstand en ruimte biedt aan mensen. Zodat ze zelf kunnen gaan beslissen hoe het verder zit. Dus wij gaan dat zeer snel oppikken en zeer fijn vinden.
10:08 Dus maak je geen zorgen, tussen dit en een paar jaar gaan de klassieke salesy truckjes van ‘connect elke dag met zoveel mensen zodanig dat uw netwerk groot genoeg wordt en nodig ze dan allemaal uit voor uw freebie voor uw workshop, weet ik veel wat allemaal’… Dat gaat niet meer werken binnenkort.
Dus zorg er gewoon voor dat je de trends voor bent.
En als je gaat connecteren met mensen, als je iemand die dat je al een poosje niet meer hebt gehoord eens even terug wil aanhalen, doe dat dan op een verbindende manier. Zeg gewoon waar je mee bezig bent, al is het maar “I am totally bored out of my mind. Heb je geen goesting om met mij eens een tasje koffie te gaan drinken?”. Perfect, helemaal goed. Maar hou je dan wel aan hetgeen wat dat je hebt meegegeven en maak er op dat ogenblik geen sales verhaal van hé.
10:53 Die wolf, die heeft geen plaats. En wij zijn trouwens geen schapen. Ik vind dat wij echt allemaal wel stoere mensen zijn en coole chicks, en coole heren ook uiteraard . Maar kom er gewoon eerlijk voor uit.
Het leven van een ondernemer is vandaag al uitdagend genoeg. Wij zijn niet dom. Behandel ons dan ook als intelligente mensen. Ook mensen die geen ondernemer zijn. Daar zit best wel iets tussen die twee oren.
Ik vind dat we al genoeg last hebben gehad de afgelopen jaren van de denigrerende houding van onze overheid en politieke partijen. Doe er gewoon niet aan mee. En behandel mensen gewoon met respect en vertel gewoon waarom dat je die connectie wilt maken.
11:44 En voordat je het weet komen daar toffe gesprekken uit voort. En dan wordt verkopen helemaal plezant, want dan vragen ze aan jou wat jij doet en hoeveel dat het kost. En dan hoef jij niet meer te zeggen wat dat jij doet en hoeveel het kost, want de mensen gaan al verkocht zijn, nog voor dat je aan uw salespitch bent begonnen. En wie weet hebben we gewoon zo nooit nog een salespitch nodig.
Hoe cool zou dat zijn?
12:09 Dus ga er gewoon voor, wees jezelf, wees ook open over wat jouw intenties zijn en bouw eerst die relatie op of terug op vooraleer dat je mensen een aanbod gaat doen.
12:21 Als je niet goed weet hoe dat je dat nu concreet zou kunnen aanpakken bijvoorbeeld, stuur mij gewoon een berichtje of ga op de website. Daar staat heel duidelijk iets van een AMA – Ask Me Anything.
Dan stuur je gewoon uw vraag door met de nodige informatie waarvan dat jij het nuttig vindt dat ik daarmee aan de slag kan en dan krijg je van mij een echt antwoord, door middel van een korte audio waar je concreet heel direct mee aan de slag kan gaan.
12:50 Dus beloof mij: geen directe sales aanbod toestanden droppen of dumpen op iemand die dat je eigenlijk nog geen twee woorden mee hebt gewisseld. Ik zou gewoon zeggen, laten we er samen voor zorgen dat we nooit nog een sales pitch nodig hebben.
Tot binnenkort!
Wil je niets missen van de video’s en inzichten? Meld je dan aan voor de Praktische Ondernemers Tips en Topics. Zo krijg je gemiddeld elke 2 weken een inhoudelijke mail en wie weet af en toe nog iets extra.
Sharing is caring! Vond je het artikel de moeite? Deel het gerust met deze knoppen.