BCC e-mails & GDPR: hoe zit dat? Veel ondernemers denken dat e-mails die je verstuurt vanuit jouw Outlook of Gmail met mensen in de BCC, niet onder de GDPR wetgeving vallen. Is dat zo?
Laat hieronder gerust weten waar jij trouwens tegenaanloopt om over te schakelen naar e-mail marketing software. Dan zorg ik voor video’s over hoe je dat weer kan oplossen.
Vallen e-mails met BCC lijst buiten de GDPR regels?
E-mails die je verstuurt vanuit jouw Outlook of Gmail met mensen in de BCC, valt niet onder de GDPR wetgeving. Klinkt logisch, toch? Want je gebruikt uiteindelijk helemaal geen e-mail marketing software, dus is het niet echt een mailinglijst. Helaas, pindakaas. Ook de befaamde BCC e-mails vallen wel degelijk onder de GDPR wetgeving.
Definitie mailinglijst
Heel veel mensen denken zolang ze geen e-mail software gebruiken, dat het helemaal ok is om mensen in het wilde weg e-mails te gaan sturen. Alleen werkt de GDPR wetgeving zo niet.
Het angeltje zit hem helemaal in de definitie van een mailinglijst.
Een mailinglijst of verzendlijst is een verzameling van e-mail adressen.
Een mailinglijst of verzendlijst is een verzameling van e-mail adressen of post adressen wanneer dat jij alles liever per post opstuurt.
Al die gegevens vallen onder de bescherming van de privé gegevens wetgeving. Ook wel de GDPR of AVG genoemd.
De vorm van die lijst is niet belangrijk
De manier waarop dat jij jouw lijst bijhoudt, maakt geen verschil om te gaan beslissen of je daar onder valt of niet. Je hebt dus exact dezelfde verplichtingen als iemand met een e-mailmarketing systeem wanneer jij bijvoorbeeld vanuit jouw Yahoo of jouw Gmail e-mails stuurt met mensen in BCC.
En dat wil onder andere zeggen dat je minstens de toestemming van de mensen nodig hebt expliciet en dat je een eenvoudige manier om mensen zich te laten uitschrijven nodig hebt.
Wat dan met spontane e-mails?
Mag je dan nooit meer iemand spontaan op de hoogte brengen van het reilen en zeilen binnen jouw bedrijf? Nee, absoluut niet. Ik stelde deze vraag aan een expert een aantal jaar geleden en die zei me dat je dat één keer mag doen zonder toestemming. Een koude e-mail, noem het maar.
Om ze bijvoorbeeld uit te nodigen om daarna officieel op jouw lijst te komen, mits dat ze jou toestemming hebben gegeven.
Vaak niet zo bedoeld
Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de ondernemers die zich hier aan bezondigen er zich helemaal niet bewust van zijn. Sorry, dat heb ik dan voor jou mega hard verknoeid. Check gerust eens even bij iemand die terzake heel sterk op de hoogte is – een GDPR specialist – om er 200% zeker van te zijn.
De vraag is nu natuurlijk wat jij gaat doen met deze nieuwe kennis. Ik zou me vooral focussen op het signaal van professionaliteit en uiteraard ook het vertrouwen dat je aan de mensen geeft door een echte e-mail software te gaan gebruiken.
Overschakelen naar een e-mail marketing systeem niet helemaal duidelijk?
Mocht je daar nog tegen dingen aanlopen, laat ze hier dan zeker en vast hieronder weten. Dan zorg ik ervoor dat die voor jou worden opgelost in één van de komende video’s.