Elke keer weer nieuwe onderwerpen vinden om over te posten is een 𝙪𝙞𝙩𝙙𝙖𝙜𝙞𝙣𝙜. I know. Dat is echter 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝗲𝘅𝗰𝘂𝘂𝘀 om jouw socials over te leveren aan standaard content kalenders of kiekeboe-posts (waarbij je mensen iets laat raden, bijvoorbeeld waar je bent).
Dat keert 𝙩𝙚𝙜𝙚𝙣 𝙟𝙤𝙪𝙬 𝙗𝙪𝙨𝙞𝙣𝙚𝙨𝙨, en niet eens op lange termijn…
Ik maak me wel eens druk in de ‘kiekeboe’-posts. Dat zijn de posts waar mensen je vragen te raden naar waar ze zijn. Ik snap de redenering:
- Veel reacties en dus goed voor het algoritme
- Snel een nieuwe post gemaakt (lang leve tijdsbeparing)
- Weinig werk om er ook een visual van te maken: een snel gemaakt kiekje is alles wat je nodig hebt
- Veel meer mensen gaan reageren omdat iedereen wel houdt van een raadsel
DON'T!
Waarom? Dat hoor je in de video van deze week / lees je hieronder. En speciaal voor iedereen die liever leest, is er ook het transcript.
PLUS 😊 voor de abonees van de Praktische Ondernemers Tips en tricks: de samenvatting van de video én enkele praktische DO’s en DON’T’s om direct mee aan de slag te gaan.
Transcript
00:00 Ik zie steeds meer dezelfde soorten posts op social media van ondernemers verschijnen en steeds meer ondernemers nemen dezelfde soorten posts over.
Lieve mensen, ik begrijp dat het best wel een uitdaging is om elke keer opnieuw weer iets te gaan bedenken waar je het deze week over wilt gaan hebben. Ik begrijp dat het belangrijk is voor het Facebook algoritme om regelmatig te gaan posten. Trouwens niet alleen op Facebook, dus ook op Instagram, op LinkedIn, noem maar op.
00:34 Ik begrijp ook dat uw business behoorlijk wat tijd vraagt en dat die social media daar dus een beetje achter komt. En dat zaken zoals standaard content kalenders die dat je ergens kan downloaden of een standaard stramien dat je kan blijven volgen door te weten op voorhand waar je het over wilt gaan hebben,
dat dat zeer handig is, ja.
Ik weet ook dat het belangrijk is dat je regelmatig getagd wordt of dat mensen je posts gaan delen.
Maar wanneer ik ondernemer één, post A zie schrijven waarin dat er dan verschillende mensen op de foto staan,die tagt mensen om dan vervolgens 2 minuten later verder te scrollen. En dan ondernemer B, die per ongeluk ook op die foto stond, quasi dezelfde tekst met een iets andere foto, en ondernemer drie en vier en vijf die er allemaal aanwezig waren. Wanneer ik dat zie langskomen, daar word ik zot van.
Dan denk ik zo bij mezelf: ‘Lieve mensen, je doet uw business daar geen plezier mee. Laat mij uitleggen waarom.
01:36 Er is vandaag al meer dan voldoende uitdaging in het leven van de ondernemer. Allee, daar ga ik toch van uit. En dat is bij mij in elk geval wel zo. Als je dan toch iets wilt posten, post dan alstublieft iets dat bij
u past, op uw manier met uw tekst. Het heeft geen zin om te gaan kopiëren wat dat andere mensen doen.
Het heeft ook totaal geen zin om altijd maar dezelfde content te gaan hergebruiken waar iedereen het ondertussen al over heeft, ja?
02:06 Mooiste voorbeeld is Black Friday. In die weken, dan doe ik eigenlijk liefst van al gewoon alle social media dicht, want iedereen heeft het daarover. En dan denk ik zo bij mezelf, waar zit de nieuwswaarde? Wat toont dat over u als ondernemer? En dat is zeer jammer, want vaak zijn dat mensen waarvan ik weet dat die keigoede oplossingen hebben, die erin zitten met hun hart en met hun leven om hun klanten verder te gaan helpen.
En hoe komen die mensen dan tevoorschijn online met posts die geen toegevoegde waarde hebben voor hun klanten? Met posts die niks tonen van hun eigenheid? En dan bloedt mijn hart elke keer opnieuw.
02:47 Ik wordt daar ook een beetje boos van, want ik weet dat er Business Coaches en social media coaches zijn die daar ophameren van kijk, je moet aan dat tempo gaan posten, je moet zoveel keer gezien worden en je moet ervoor zorgen dat dit en dat en deze en hetgeen.
Ik word daar niet vrolijk van. Die moet, haal dat eruit, alstublieft.
Als je dan toch, om het voorbeeld te nemen van de mensen die samen op een event zitten, en je wilt dan toch gebruik maken van dat algoritme. Er is niks mis met elkaar te gaan taggen, maar zorg dan dat de post die dat jij stuurt, dat die 1, een foto heeft met een hele andere insteek dan iedereen anders. Dat je er nog altijd voor zorgt dat het zeer relevant is voor de mensen. Want gewoon het feit dat je ergens bent is niet relevant.
Het spijt mij ten zeerste.
03:34 Ik heb nu misschien tegen een paar mensen hun schenen geschopt,
maar ook zo een post van, Waar ben ik? Raad je mee? Sorry, dat is geen toegevoegde waarde voor uw klanten. Doe dat op uw privé profiel, maar doe dat niet op uw pagina. Of doe dat gewoon niet misschien, want een keer is dat leuk, twee keer is dat ‘Ah, ik heb dat precies dat al eens gezien’, vanaf de derde keer heb ik zoiets van mannen, alstublieft, dit hebben we gehad. We zijn iets slimmer dan dat hé. Je bent nu gewoon met dat algoritme aan het spelen. Kom er dan voor uit? En zet dan gewoon: een post om het algoritme eventjes terug aan te zwengelen, bijvoorbeeld?
04:11 Zorg dat dat relevant is voor de mensen die u volgen, dat je daar uw eigen schwung in steekt, uw eigen draai aan geeft. Er wordt al zoveel gefaked en zoveel genept. Als wij als ondernemers blijven mee faken en blijven mee neppen, dan is nog maar de vraag of dat onze klanten ooit wel echte oplossingen gaan krijgen.
De enige garantie die dat je zelf als ondernemer kunt geven aan uw klanten is dat je erin zit met heel uw hart, met heel uw lijf, met heel uw energie. Dat je echte oplossingen aanbiedt. En als dat het geval is, dan is er geen ruimte voor nep, punt. Want als jij dan neppe posts gaat maken waarin dat je die algoritmes
gaat proberen te gaan beïnvloeden zonder toegevoegde waarde, dan ben je eigenlijk zwaar afbreuk aan
het doen van de boodschap die dat je komt brengen. Je toont uzelf elke keer dat je online rondloopt en mensen houden score bij. Het spijt mij ten zeerste, maar het is nu eenmaal zo.
05:16
Als je niks te vertellen hebt, dan heb je niks te vertellen. Dan zeg je desnoods ik heb niks te vertellen, maar dat is honderd keer beter dan: waar zit ik vandaag? Kan je het raden? Of, vandaag eet ik boterhammen. En jij? Tenzij dat uw business draait rond eten, heeft dat helemaal geen nieuwswaarde voor je klanten. Blijf gewoon weg van content kalenders die je ergens kan kopen.
05:42 Lieve mensen, doe gewoon wat dat ik de laatste periode heel sterk terug aan het doen ben.
Als ik heel eerlijk ben, uit gebrek aan tijd. Maar het werkt geweldig, dus waarom zou ik een winnende formule gaan veranderen? Zet uw videocamera open of zet uw microfoon open of begin iets te schrijven
vanuit wat je ziet, wat dat je voelt, wat dat je hoort, waar dat uw klanten mee bezig zijn. Dingen waar dat je echt uw passie voelt spreken, zoals: Potjandorie mensen, word gewoon terug creatief in wat dat je op de socials zet. Zorg ervoor dat het iets leuk is om te blijven zien. Zorg ervoor dat je eruit staat, dat je iets anders doet dan andere mensen rondom u. Iedereen kan dat.
Geloof me, echt waar, iedereen kan goede video’s of audio’s of stukken tekst schrijven of tekeningen als dat uw ding is, maar vertrek vanuit wie dat je zelf bent. Vertrek vanuit een echte boodschap die een oprechte extra meegeeft voor uw toeschouwer. Een extra inzicht, iets waar ze kunnen over nadenken, iets hoe dat jij de dingen ziet. Maar blijf weg van standaard formules, van content kalenders die je kan kopen, online zijn om online te zijn en daar ook gewoon niet oprecht voor uitkomen.
07:06 Wat mij betreft.mag er daar wel wat kritischer gekeken worden bij de concullega’s? Dus bij deze, lieve concullega’s? Het spijt mij ten zeerste. Ik wil gerust sparren met jullie om ervoor te zorgen dat uw klanten dat op een andere manier vastpakken. Ik weet in elk geval dat het niet werkt en dat het bij mij heel wat frustratie opwekt.
Ook bij mensen die ik zeer goed ken, waar ik al eerder bij gekocht heb, waar ik echt een warm hart voor heb en waarvan ik voel dat die relatie van mijn kant begint te verwateren. Net omdat er dat vast stramien wordt gebruikt. Dus, kruip in uw creatieve bui wanneer dat je uw posts wilt gaan maken. Als je er echt niet aan uit kunt, ja, maar Claeys, waar moet ik het dan de volgende keer over hebben?
07:52 Dan stuur je mij gewoon een berichtje, dan geef je mij alles door dat ik u vraag, dat is een ideale voor een ask me anything, oh, ik was het al bijna vergeten. Je stuurt mij dan gewoon even uw vragen dan krijg jij van mij gewoon een audio waar je mee aan de slag kan. Een paar dingen die in de goeie richting gaan duwen zodanig dat je vanaf nu, deze seconde, dat je de video gekeken hebt, gewoon nooit niet meer meedoet met de standaard mallemolen. En dat je als je naar buiten komt dat mensen zoiets hebben van, Damn! Die persoon ziet er heel goed uit. (Even een peptalk voor mezelf) Of, Amai, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Of oh ja, die ziet dat zo, maar ik voel hem helemaal. Dat je dat effect kunt krijgen, dat mensen terug echt gaan reageren op uw content.
Dat je zoals ik de laatste periode, en dat is echt waar superfijn, dat je mailtjes krijgt van mensen die zeggen: ‘Amai Caroline, vanwaar komt dit?’ ‘Ja, en ik had dat daar en daar en daar al gezien dat mensen videootjes beginnen maken omdat jij een video gepost hebt, die daar gewoon op verder gaan.’
Hoe geweldig is dat wel niet? Want op dat ogenblik gaan mensen echt wel luisteren naar wat dat je vertelt.
Gaan ze daarover nadenken, dan zijn ze daarmee bezig.
09:10 En dat is het begin om het leven van uw klanten te veranderen. En dat willen we toch allemaal? Allee, ik toch in elk geval. Ik hoop dat de mensen die met mij samenwerken, dat die voelen dat die businesskant, dat dat veel gemakkelijker wordt. Bij u is dat juist hetzelfde. Ik weet dat gewoon, want anders kijk je mijn video ook niet, want zo professioneel zijn ze niet gemaakt tegenwoordig. Kei grappig, maar dat is een hele belangrijke. Doe gewoon uw ding. Vergeet die standaard stramienen.
09:37 En structuur is wel goed, laat mij dat heel erg helder meegeven. Er zit bij mij ook ergens iets van structuur achter, zelfs in mijn adhoc en on the fly gemaakte video’s. Structuur is goed, maar geen vaste stramienen of content kalenders of de fake posts.
Doe mij een plezier, doe dat niet als je niet weet wat dat je wilt posten of wat dat je zou kunnen posten de komende periode. Dan stuur je mij gewoon een berichtje en dan ga ik ask me anything gewijs daarmee aan de slag. Dan krijg je van mij feedback van hoe dat je dat zou kunnen aanpakken, want, ik hoop dat jullie dat ook zo zien, onze klanten die zijn meer gewoon, die zijn gewoon meer waard om van ons te krijgen dan gewoon dezelfde afgedraaide koek.
10:27 Voila, dat moest er even af. En laat me gerust weten hoe dat je het zelf ziet, maar vooral als je niet goed weet wat je zou kunnen gaan posten de komende periode, dan laat je mij dat gewoon even weten en dan geef ik u feedback in de vorm van een audio met de Ask me anything.
Heel veel plezier op de socials de komende periode en ik hoop nu voor mezelf en ik duim ook dat al is het maar een persoon, dat is al goed dat er mensen mee aan de slag gaan en dat mijn social media feed een beetje aangenamer wordt om te lezen en dat ik niet binnen de 2 minuten weer doorheb dat er een aantal mensen met elkaar hebben samengezeten of samen posts hebben gemaakt of zo van die dingen.
Ik wil dat niet weten wat er achter de schermen gebeurt en als ik dat kan merken echt voor de schermen dat daar zo gekonkelfoes is bezig geweest, daar word ik niet vrolijk van en ik ga ervan uit dat dat bij andere mensen ook zo is.
Heel veel plezier en tot een volgende keer.
In de download vind je een mooie & duidelijke samenvatting van de blog met DO’s & DONT’s om jouw content te delen:
Vond je het artikel de moeite om te delen? Deel dan deze link: Standaard content stramien: Zegen of vloek?
Of gebruik onderstaande knoppen.
Wil je niets missen van de video’s en inzichten? Meld je dan aan voor de Praktische Ondernemers Tips en Topics. Zo krijg je gemiddeld elke 2 weken een inhoudelijke mail en wie weet af en toe nog iets extra.
Sharing is caring! Vond je het artikel de moeite? Deel het gerust met deze knoppen.