Prijs verhogen of niet?

Prijs verhogen of toch maar op zoek naar een andere manier om je omzet te vergroten? Hoe kan je deze beslissing eenvoudiger maken voor jezelf uit?

Prijs verhogen of niet?

Vandaag zitten er heel veel ondernemers op de wip. Gaan ze voor een prijsverhoging of gewoon op zoek naar een andere manier om hun omzet te verhogen? Prijsverhogingen liggen vandaag trouwens nog eens zo gevoelig ten opzichte van ooit te voren. Om de heel eenvoudige reden dat we er allemaal vandaag wel ergens mee te maken krijgen.

 

Tijd om je mee te geven hoe je deze beslissing kan nemen zonder een innerlijke strijd.

 

Voor je deze beslissing neemt...

Het hele dilemma rond het wel of niet verhogen van jouw prijzen, geeft heel vaak aanleiding tot een mega schuldgevoel. Want aan de ene kant wil jij dat jouw klanten absoluut niks tekort komen. En aan de andere kant mag het ook wel leefbaar blijven voor jou.

Voor je de beslissing neemt is er één ding dat je kristalhelder mag krijgen voor jezelf. Jij bent geen vzw. Ok, de kans is nu heel groot dat je mij nu een stuk minder tof vindt. Onthou gewoon deze. Wanneer jij jouw rekeningen niet meer kan betalen, kan jij ook niemand meer echt gaan verder helpen.

Het enige criterium dat je helpt

De beslissing of je nu een prijsverhoging gaat doorvoeren of niet, is er één die jij mag nemen met jouw leiders-pet op. Daarbij is er maar één criterium dat jou écht kan helpen.  En dat is het volgende:

In hoeverre weerspiegelt de prijs vandaag nog de echte waarde van de oplossing die jij biedt?

Door die ene vraag te stellen, haal je meteen de emotie uit het beslissingsproces. Dan wordt het eenvoudiger om echt tot de conclusie te komen. Baseer je daarbij niet zozeer op de prijs van de concullega’s. Die reflecteert namelijk hun waarde en zegt niks over de jouwe. Zodra de balans niet meer in evenwicht is, dan weet je dat het tijd is om met die prijzen omhoog te gaan.

Prijzen verhogen onmogelijk?

Zie je echt geen mogelijkheid om je prijzen te verhogen? Onderzoek dan eens even welke stukken je kan verminderen of gewoon weg kan laten. Want ook op die manier komt jouw prijs dichter bij de echte waarde. Iedereen tevreden dus.

Hoe zit de balans bij jou?

Ik nodig je uit om straks even te gaan kijken naar jouw eigen prijzen. In hoeverre reflecteren die nog jouw geboden waarde? Is de balans in evenwicht? Of is het stilaan tijd om toch eens naar die prijsverhogingen te gaan kijken? Laat gerust weten waar je mee zit of hoe het bij jou gesteld is.

Inhoudstafel

Krijg je graag toegang tot het extraatje dat bij dit artikel hoort?  Meld je dan nu aan voor de “Praktische Ondernemers Tips en Topics”.

Nuttig artikel? Deel het gerust met de hele wereld!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp