Veel ondernemers merken dat het moeilijker wordt om meer klanten aan te trekken
Een poosje terug kreeg ik een onderneemster aan mijn tafel die klaar stond om (opnieuw) de hele business om te gooien. Want vandaag trok ze toch niet zo heel veel mensen aan die bereid zijn haar prijzen te betalen (ondanks de hoge waarde). “Mensen zijn niet meer zo bereid om grotere bedragen uit te geven.” was de uitleg. Mijn ervaring en buikgevoel gaven duidelijk aan dat dat helemaal niet zo is. Ze loopt trouwens niet alleen rond met die vraag. Steeds meer ondernemers vragen zich af waarom klanten minder snel kopen en hoe ze zonder stress meer klanten kunnen aantrekken zonder alles om te gooien.
Inhoud
Waarom kopen klanten niet? Dit is wat er écht aan de hand is
Om te beginnen zijn mensen vandaag nog even bereid om veel geld uit te geven als pakweg 10 jaar terug, toen ze begon. Wanneer je merkt dat mensen er nu langer over doen of vaker neen zeggen tegen iets wat al vele jaren werkte, is er iets anders aan de gang.
Het economisch landschap is de laatste jaren enorm veranderd. Mensen zijn voorzichtiger. Dat maakt echter niet dat ze geen budgetten meer hebben. Ze kijken wel harder na of wat ze gaan krijgen voor de prijs ook echt de waarde is die ze zoeken. Daar wringt heel vaak het schoentje. Toen we haar werkwijze doorliepen (socials, marketing, gesprekken, freebie, …) werd heel snel duidelijk dat er aan waarde geen gebrek was. Alleen was het hoog tijd om te tonen dat die waarde er wel degelijk was.
Plan van aanpak
Ik ben zelf geen fan van alles in de vuilbak gooien en opnieuw beginnen. Vooral niet bij ondernemers die al zoveel waardevols aan marketing, funnel elementen, social media aanwezigheid hebben. Zeker niet bij deze dame. Hier mocht gewoon de vinger op de wonde gelegd worden en een extra dimensie toevoegen aan wat ze al had. We kozen voor hergebruik, herfocus en vereenvoudiging. Net als ik zelf deed vorig jaar, met heel fijne gevolgen: meer van de juiste klanten zonder zelfs aanwezig te zijn op social media.
Slimme aanpassingen om meer klanten aan te trekken zonder alles om te gooien
Hieronder geef ik een aantal slimme aanpassingen die je vandaag zelf kan beginnen doorvoeren om meer fijne klanten aan te trekken. Voor je denkt hier een quick fix voor een gebrek aan klanten te hebben gevonden, even disclaimer: het werkt alleen wanneer je uit de grote “ik heb geen geld” freeze bent. Het gaat ook niet om een kant en klaar recept om morgen millionair te worden. Daar geloof ik niet in. Het zijn wel praktische zaken waar je aan kan sleutelen om met kleine aanpassingen meer mensen naar je toe te krijgen.
Tip 1 – Zet jouw (potentiële) klant scherper
Ondernemen is geen rocket science. Met gezond boerenverstand kom je al heel snel heel ver. Voor je mensen kan bereiken, moet je eerst weten wie je wil bereiken. Zet eens op papier wie dat eigenlijk zijn. Durf kijken naar de issues waar ze mee zitten, waarom ze wel of niet willen betalen, wie ze écht zijn. Maak het zo concreet mogelijk. Neem dat beeld mee in alles wat je de komende periode naar buiten brengt. Of dat een social media post, een blog, een podcast, …. is.
Wees specifiek in wat er nodig is om straks leuke dingen te gaan doen. Ik laat daar bij inzetten dat ze het juiste budget hebben om samen te werken. Alles is energie. Je kan maar beter mensen aantrekken die het geld hebben én de bereidheid om dat te ruilen tegen jouw oplossingen.
Je zal merken dat de komende dagen er de nodige verschuivingen gaan plaatsvinden. Hou je ogen en oren met een fijne nieuwsgierigheid open om te zien hoe er wordt gereageerd.
Tip2 – Ontdek waar het misloopt door even ‘langs te komen als bezoeker’
Krijg je vaker een ‘nee’? Dan is het tijd om te ontdekken waar het misloopt. Dit is méér dan een buikgevoel – je moet begrijpen wat klanten écht zien. Dat vertrekt best vanuit de perceptie van de mensen met wie je next level wil gaan. Bekijk je socials van de laatste paar weken. Loop eens over je website om te zien wat zij zien. Overloop de gesprekken die je hebt.
Zeker wanneer je jouw potentiële klant scherper hebt gezet, zal je merken dat er zeer wellicht discrepanties te vinden zijn. Vaak heel kleine dingen. Een woord op de site kan genoeg zijn om een heel andere vibe te geven. Check waar er een andere sfeer / toon / inhoud staat dan wat ze zouden verwachten.
Wees wel neutraal. Jezelf neerpraten omdat het niet goed was werkt niet, net als je hoofd in het zand stoppen en denken dat alles perfect is. De vinger wijzen naar de bezoeker even min. Als je het moeilijk vindt om dit in alle objectiviteit te doen, vraag dan aan een onbezoedeld paar ogen om even een korte feedback mee te geven. Loop je hier op vast? Stel je vraag dan via de Ask me Anything.
Tip 3 – Check of de eerste stap die ze bij jou zetten past bij waar ze mee zitten
90% van de mensen die ik al mocht verder helpen, liep hier tegen de lamp. Een prachtige, waardevolle freebie (een e-book, video training, ….) is geen garantie op mensen die later kopen. De beste inhoud is iets wat mensen nu écht verder helpt met een prangend probleem. Zo specifiek mogelijk. Vergeet dus ‘100 tips om blabla’. Help ze echt verder met iets waar ze direct een verschil in voelen of naar op zoek zijn. Het grappige is dat de inhoud vaak spot on is, maar de titel niet. Check dus of je daar wel de juiste verwachtingen zet en inlost.
Tip 4 – Pas je social media en marketing aan aan wat er vandaag leeft
Zeker als je al 10 jaar en meer bezig bent, loop je gauw in de valkuil telkens hetzelfde mee te geven. Jammer genoeg werkt dat niet meer vandaag. Vroeger volstond het om gewoon online aanwezig te zijn. Kijk naar waar jouw klanten vandaag écht mee zitten. Wat leeft bij hen? Waar lopen ze tegen aan? Waar reageren ze zelf op wanneer je met hen praat of wanneer ze zelf posten? Netwerken is hier een goede bron van inspiratie. Zowel online als offline. Spreek echt tegen hen. Vergeet de algemene toon. Schrijf zoals je het zou zeggen in een 1 op 1 gesprek.
Tip 5 – Breng terug plezier in ondernemen
Heel vaak is het plezier ver zoek wanneer je hier van wakker ligt. Kijk eens waarom je ooit begonnen bent. Wat help je de wereld uit? Waar word jij vandaag nog altijd super vrolijk van? Kijk hoe je dat terug in je business kan krijgen. Misschien ga je bepaalde dingen minder aanbieden de komende periode. Of keer je terug naar je oorsprong. Vergeet ingewikkelde formules en pakketten. Mensen willen oplossingen, geen fancy sales talk met chique namen. Uiteindelijk draait het toch rond mensen verder helpen, niet? Als jij er zin in hebt, ga je vanzelf terug meer mensen aantrekken.
Tip 6 – Maak alles eenvoudiger
Overcomplicatie in ondernemen is schering en inslag. Bij mij ook, maak je geen zorgen. Kijk eens hoe je alles eenvoudiger kan maken voor jezelf. Wanneer je beslissingen neemt, vertrek vanuit de eenvoudigste vorm van informatie. Start vanuit jouw business fundament. Vergeet uitzonderingen, lange exposés over wie jouw klant is en wat je doet. Beperk je tot de basics. Alsof je het een kind van 10 uit mag leggen.
Tip 7 – Hergebruik wat je al hebt
Deze tip lijkt wellicht een gekke. Zeker als je pas begonnen bent. Heel vaak hebben ondernemers al zoveel waardevolle blogs, podcasts, trainingen, begeleidingen gedaan (al dan niet in hun business). Durf te gaan kijken naar wat je al hebt om een nieuwe freebie, training, blog, podcast, video, … op te maken. Kijk eens of je dat ebook niet kan omvormen tot een coole live training. In plaats van maanden te blokkeren om een heel online programma te gaan maken. Het doel is een issue oplossen voor jouw klanten. Heel vaak heb je de elementen die je daar voor nodig hebt, al eerder gebruikt. Herschik alles en zorg dat het op maat is van jouw klant. Het draait niet om de inspanning die het jou vroeg. Wel om het resultaat dat je meegeeft.
Tip 8 – 1 ding per keer
Verander ook maar 1 ding per keer. Alleen zo weet je straks wat effect heeft gehad en wat niet. Bovendien kunnen we als mens niet multitasken. Dat is gewoon monotasken in heel korte intervallen. Focus je dus de komende periode op 1 ding aanpassen. Zo geraak je sneller veel dieper in connectie met het issue van jouw klant waar je mee aan de slag gaat.
Tip 9 – vertrek vanuit het grotere geheel
Ten slotte betrek je er best ook het grotere geheel bij. Heel vaak spelen er andere zaken mee die zorgen dat het nu even wat minder druk is. Binnen én buiten je business. Pas verhuisd? Spanningen thuis? Een ervaring in je business die minder fijn was? Loop je vast op de tools? Ga je dus niet alleen focussen op het vraagstuk hoe je meer mensen kan aantrekken. Kijk naar de oorzaken achter de disbalans. Alleen zo kom je tot een echte oplossing die kan werken voor jou, jouw business en vooral voor jouw klanten.
Blijf dicht bij wat er al is
Blijf kort bij wie je zelf bent en wat jij fijn vindt. Te vaak ontvangen ondernemers het advies om ver uit hun comfort zone te gaan om toch maar die constructie op te zetten. Dat werkt niet. Zo kom je vanzelf in de paniek zone. Daar gebeurt er niets. Helderheid komt niet voort uit paniek en discomfort. Wel vanuit het grotere geheel.
Wil jij weten hoe je meer klanten aantrekt zonder stress en zonder je hele business te veranderen? Stel dan zeker jouw vraag via de ask me anything. Je ontvangt een to the point antwoord: kort, krachtig en toegespitst op jouw realiteit.
Elke week maak ik tijd voor 4 vragen. Wil jij er bij zijn?