Jezelf aanprijzen buiten jouw Zone of Genius werkt niet

I spy ๐Ÿ•ต with my little eye๐Ÿ‘“ … steeds meer coaches en dienstverleners die zichzelf aanbieden op hulpvragen, terwijl de vraag op zich niet รฉcht past bij hun zone of genius of core business.

โš  ๐——๐—ฎ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜! โš 

Meestal gebeurt het vanuit de goesting om mensen verder te helpen. Alleen…

โš  ๐—ญ๐—ผ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜! โš 

In onze business draait het rond mensen verder helpen. Door jezelf aan te prijzen buiten jouw zone of genius, help je de mensen omzeep.

๐Ÿ‘‰ ๐˜ž๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต, ๐˜Š๐˜ญ๐˜ข๐˜ฆ๐˜บ๐˜ด?
๐Ÿ‘‰ ๐˜ž๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ญ, ๐˜Š๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ?
๐Ÿ‘‰ ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ซ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ?

Dat kom je te weten in de video ๐Ÿ˜„ (๐˜’๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏย ๐˜ฉ๐˜ฆย ๐Ÿ˜Ž)

Ben je abonnee ? Dan ontdek je hier een klein cadeautje…

Transcript

00:00 Lieve ondernemers, efkes tussen de soep en de patatjes door, wil ik het met jullie hebben over het reageren op posts die in Facebook groepen zitten/staan, waar mensen hulp vragen, waar dat duidelijk jouw forte of jouw zone of genius niet ligt.

00:20 Dat marcheert niet. Ik zie dat jammer genoeg steeds vaker gebeuren dat mensen, zelfs professionals die al lang meegaan in hun business, zal ik maar zeggen, in hun sector, dat die steeds vaker gaan reageren op vragen, waar duidelijk gevraagd wordt naar een specifieke expertise of een specifieke omstandigheid, die niet 100% matcht met waar die mensen eigenlijk hun forte ligt of waar hun kern ligt in hun business. En dat ze ongetwijfeld wel iets kunnen meebrengen / meegeven omwille van hun uitgebreide ervaring bijvoorbeeld. Alleen: dat marcheert niet. Daar wil ik het heel graag eens efkes met jullie over hebben.

01:04 Waarom werkt dat niet? Dat werkt niet voor twee redenen. Eerst en vooral, werkt dat niet omdat je op die manier een verhaal naar buiten brengt dat niet coherent is met het beeld dat uw klanten of uw potentiรซle klanten mogelijks vandaag al hebben over wat jij nu precies doet. Als we nu het voorbeeld pakken van een auto mechanieker. Een auto mechanieker kent heel veel van een auto. De vraag is of dat die auto mechanieker nu plots ook de geschikte persoon is om te gaan ondersteunen in de sales room van de winkel bijvoorbeeld. Ik hoop dat je snapt dat dat wanneer dat mensen u altijd gezien hebben als die mechanieker, dat dat wel heel lastig is wanneer dat jij dan zo ineens komt vertellen in een Facebook groep of op het marktplein, maakt eigenlijk allemaal niet uit dat dat nu plotseling uw nieuw verhaal is en dat gij wel zeker en vast kunt helpen.

01:59 Zeer verwarrend voor mensen die u vandaag al kennen, รฉรฉn. Twee, ook een beetje mee opletten in die zin dat je daardoor je reputatie waar je mogelijks al heel lang hebt aan opgebouwd, dat je die eigenlijk een beetje teniet aan het doen bent. Ik heb steeds vaker – daar moet ik misschien eens een andere video over doen – steeds vaker zo het gevoel van “Denken die nu echt dat er hier onnozelaar op staat?”. Mensen, wij ondernemers, wij weten heus wel nog wat er vorige week gebeurd is. En als je nu plots komt vertellen dat je iets totaal anders doet waar jij goed in bent, dan verlies je heel veel van die credibiliteit.

02:37 En dat is het enige dat wij als kennis ondernemers vandaag hebben waar wij ons op kunnen baseren om dat vertrouwen bij onze klanten en bij onze potentiรซle klanten te kunnen gaan krijgen, verkrijgen, blijven ver-, hoe zal ik het zeggen, blijven bevestigen dat daar een goede reden is waarom dat ze in ons gaan geloven. Ik vind dat ook altijd een beetje jammer om te zien hoe dat mensen dan zo plots van hun pad afgaan. Ongetwijfeld vanuit goede bedoelingen van ‘ja, ik kan jou wel helpen’. Alleen help je die mensen daar niet mee voort.

03:15 En dat brengt mij aan reden twee waarom dat dat niet werkt. En de tweede reden is heel eenvoudig. Je helpt die mensen daar niet mee. Punt. Dat klinkt nu heel erg cru en ik voel dat heel hard. Als jij plots jezelf gaat aanprijzen als de beste consultant om uw showroom verkoop te gaan verhogen… Tot op zeker niveau gaat dat misschien wel helpen. Maar wanneer we het echt gaan hebben over de kneepjes van het vak… Dat is het punt waarop dat je dan zelf niet meer kunt meegaan.

03:48 Dat is hetzelfde alsof dat ik mij nu, morgen bijvoorbeeld, plots zou in de markt gaan zetten wanneer er een vraag komt “Kan er iemand mij helpen? Ik heb een boekhoudvraag.”, bijvoorbeeld. Ken ik iets van boekhouden? Ja, ik doe onze eigen boekhouding al van 2010, dus dat is veertien jaar ondertussen. Ken ik daar veel trucjes van? Ja. Waarom? Omdat ik daar zelf al heel veel onderzoek in heb gedaan en weet ik veel wat. Ben ik de juiste persoon om echt advies te geven? Fucking hell no, sorry, dat mag misschien niet. Maar dat is mijn mรฉtier niet, รฉรฉn. Twee. Ik word daar niet vrolijk van, dus op lange termijn kan ik die mensen daar dan ook niet verder mee helpen.

04:29 Als je echt – en ik geloof dat – heel vaak, zie ik dat gebeuren vanuit de allerbeste intenties. Dus dat heeft niks te maken met “Ik zal mij eens efkes gaan profileren”. Die heb je ook. Maar laten we heel eerlijk zijn, die haal je er direct van tussen. En het Universum regelt dat voor ons altijd dat dat wel juist wordt geleveld. Als je die mensen dan รฉcht wilt verder helpen, als je daar echt zo mee begaan zijt – dat zie ik ook bij de mensen, dat vind ik geweldig, – dan verwijs je gewoon met heel veel warmte, heel veel liefde en heel veel plezier door naar andere mensen. Ook al is dat eigenlijk toch een stukske van uwen eigen business.

05:08 Als je gaat opzoeken dan gaan we merken dat ik zelf heel regelmatig mensen doorverwijs naar andere mensen rond business coaching. Ook al is business coaching de arena waar ik zelf in speel. Waarom? Er zijn stukje waarvan ik weet dat mensen beter af zijn bij, – ik zeg maar iets – een Kim Vandebergh bijvoorbeeld wanneer het gaat om echt dat gealigneerd te gaan werken. Of een Veerle Stevens. Of vroeger verwees ik ook heel vaak door naar Greet Bunnens bijvoorbeeld. En ook andere mensen die ik hier nu niet vernoem. Waarom? Omdat het daar telkens gaat om een stukje waarvan ik weet – diep in mijn hart “Ja, ik kan daarin helpen. En weet je, eigenlijk hebben ze die mensen nu nodig voor dit issue, voor dit probleem.”.

05:59 En dat is misschien een beetje tegen wat we allemaal geleerd hebben. Heel veel ondernemers, zeker dienstverlenende ondernemers, denken “Als er een hulpvraag wordt gesteld, dan moet ik zeggen dat ik kan helpen.” Dan steekt ge uw hand op. En dat is belangrijk, wanneer dat het echt uw forte is. Maar zodra dat het eigenlijk niet iets is waar je bijna wekelijks, bijna dagelijks mee bezig zijt, mag je voor jezelf eens reflecteren “Maar wie is nu de beste persoon in de hele wereld die die mens kan helpen?”.

06:28 Waarom voelt dat misschien een beetje tegennatuurlijk? Wel, dat is heel eenvoudig. Mensen denken dat ze dan inkomen gaan verliezen omdat ze die persoon niet hebben verder geholpen. Niets is minder waar. Ik verwijs met heel veel warmte en heel veel liefde door naar andere mensen. Waarom? Eรฉn. Ik wil hebben dat die persoon in kwestie wordt voortgeholpen door de allerbeste persoon. En als ik dat niet, ben ik daar ook gewoon heel eerlijk in. Dan ben ik dat gewoon niet. Twee. Die mensen onthouden dat. Want op dat ogenblik, als je zo iemand hebt warm doorverwezen naar iemand waarvan je echt voelt “Ja, dat is een match, die kunnen echt wel samen iets gaan doen.”, dan nemen die dat mee als “Die persoon heeft mij eigenlijk ook heel hard verder geholpen”. En dat is belangrijk.

07:13 We kennen allemaal de know-like-trust buy fases waar iedereen doorgaat. Dat zorgt ervoor dat mensen al direct sneller jou gaan vertrouwen. En dat is niet om die mensen iets uit hun zakken te kloppen in de toekomst. Zeer belangrijk. Het is wel belangrijk dat die mensen dat meenemen in hun hart. Ik geloof dat ook heel hard, dat ze dat meenemen in hun hart. En wanneer er nog zo is iets naar boven komt, dan zijn die sneller geneigd om eens terug te komen checken bij jou. “Zeg, kunnen jij nog eens efkes meekijken? Is er misschien nog iemand die dat je daarin kunt aanbevelen? Of die stukjes?”. En als het op dat ogenblik aan jou is om te zeggen van “Oh, maar dat is iets waar ik echt helemaal vrolijk van word!”, dan kun je dat meegeven. En anders ga je gewoon exact hetzelfde doen: met heel veel warmte de volgende persoon gaan doorgeven waarvan je zegt “Ga daar eens horen of gaat daar eens horen.”. Werkt honderdduizend keer veel beter.

08:08 Ik heb al gezegd, ik zie het vaker en vaker gebeuren dat mensen toch proberen, dat geeft mij altijd zo’n beetje het gevoel van ‘Oei, ze proberen er de controle op te houden. Ze proberen mensen kort bij hen te houden.’. Ik zie het steeds vaker gebeuren. Ik weet niet of dat iets te maken heeft met het feit dat mensen denken dat er volle komkommertijd aan de slag is. En ik geloof daar niet in, – misschien ook nog eens voer voor de volgende video.

08:30 In elk geval op het ogenblik, en dat is eigenlijk mijn vraag aan jou, als je vanaf nu gaat reageren op een postje op een Facebook groep op aan de schoolpoort, wanneer er iemand een vraag stelt “Zeg, ik ben op zoek naar iemand die ‘dit en dat en tees en tgeen’ allemaal kan gaan doen” en je voelt zo de nood opkomen om te zeggen “Ja”, terwijl het eigenlijk zo niet helemaal is, dat je jezelf al een keer eens een schouderklopje geeft “Hey, keigoed. Ik ben er mij op z’n minst bewust van.” En als je het ziet zitten, verwijs dan gewoon een keer eens met heel veel warmte en heel veel liefde door naar andere mensen die die mensen nog veel beter kunnen verder helpen.

09:11 Want uiteindelijk draai of keer het zoals je wil: in onze business draait het om het vooruit helpen van mensen en niet het om zeep helpen van mensen. Probeer maar eens goed daarover na te denken. Bekijk het desnoods nog een tweede keer. Geloof me, wanneer je jezelf naar voren schuift en zegt “Ik ben de beste.”, terwijl dat helemaal uw zone of Genius niet is, of dat is echt helemaal uw area of expertise niet… Op dat ogenblik help je het gewoon compleet om zeep. Dat was het voor vandaag. Heel veel plezier! Ik hoop dat je er zelf een paar keer op mocht betrappen, zoals bij mij. Ik doe dat al jaren, dat doorverwijzen en nog heb ik hier mezelf af en toe op te betrappen. Niemand is perfect. Progressie is belangrijker dan perfectie. Maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat je hier eens over gaat nadenken. Dat je jezelf de schade niet meer toebrengt door op die manier te gaan reageren en gewoon het batonneke door te geven aan de volgende.ย 

Heel veel plezier en tot binnenkort!

ย 

Een cadeautje speciaal voor jou als abonnee

Mocht je trouwens ooit wel รฉcht het idee hebben dat die ene vraag iets voor jou is en je wil niet aan zelf promotie doen? Stuur me dan gerust een bericht in Whatsapp met de link naar de post. Als ik hem voel, krijg je van mij een warme aanbeveling. In mijn ervaring 100 keer efficiรซnter dan jezelf als expert naar boven brengen!  

P.S. Geef zeker de link en jouw naam even mee ๐Ÿ™‚ Niet heel de wereld zit in mijn gsm toestel. Kwestie van de juiste persoon te taggen!

Vond je het artikel de moeite om te delen? Deel dan deze link:ย Hoe krijg je helderheid over wat je doet in jouw bedrijf? ย 

Of gebruik onderstaande knoppen.

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Zin in meer diepgang? Meld je dan aan voor de Praktische Ondernemers Tips en Topics. Zo krijg je bij iedere blog toegang tot extra praktische tips en info of een handige samenvatting om er zelf mee aan de slag te gaan.

Sharing is caring! Vond je het artikel de moeite? Deel het gerust met deze knoppen.

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jezelf aanprijzen buiten jouw zone of genius werkt niet - Caroline Claeys - Business Coach

Inhoudstafel

Krijg je graag toegang tot het extraatje dat bij dit artikel hoort?  Meld je dan nu aan voor de โ€œPraktische Ondernemers Tips en Topicsโ€.

Nuttig artikel? Deel het gerust met de hele wereld!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp