Ik zie tegenwoordig meer en meer in Facebook groepen de vraag langskomen of iemand een goede Business Coach kan meegeven. Tricky question, want de juiste Business Coach voor de ene persoon is niet noodzakelijk de juiste voor de andere persoon.
In deze video geef ik je een vier stappenplan dat ervoor kan zorgen dat jij de juiste Business Coach kan kiezen die écht past bij jou en bij jouw business.
Helpt die vraag wel?
Ik stel me altijd de vraag of de auteurs van dergelijke vragen in bijvoorbeeld Facebook Groepen ook echt worden geholpen met die antwoorden.
Want de lijsten zijn lang en om een goede doorverwijzing mee te geven, heb je toch iets meer nodig dan enkel en alleen die vraag.
Hoe kies je dan?
Mensen zien steeds vaker het nut in van een Business Coach. De one million dollar question is dan natuurlijk “Wie past er dan best bij jou?”. Zeker wanneer je net als ik al dure trajecten gedaan hebt in het verleden en daar niet hebt uitgehaald wat je eigenlijk echt nodig had.
Op zich is het proces heel eenvoudig. Alleen niet op één, twee, drie afgerond. Weet je nog hoe je als kind jouw lijstje voor Sinterklaas maakte? Want eigenlijk om jouw Business Coach te gaan kiezen, ga je best net op dezelfde manier aan de slag. Alleen heb je er deze keer wel zelf 100% controle over.
Hier vind je een 4-stappen plan dat je de juiste laat selecteren.
Stap 1. Noteer jouw persoonlijke stijl en wensen
In stap één ga je kijken naar de stijl van coach die jou ligt. Bespaar jezelf enorm veel frustratie, tijd en geld door eens grondig te gaan kijken wat nu precies werkt.
Je kan daarvoor onder andere gaan kijken hoe jij de dingen vastpakt.
Durf daar ook heel erg in te gaan kiezen volgens wat jij nodig hebt en niet volgens wat andere mensen jou zeggen. Zo kan je bijvoorbeeld eens gaan nadenken of je kiest voor iemand die er voor zorgt dat jouw business echt werkt voor jou, versus iemand die eerder de plat gereden paden bewandelt.
Stap 2. Wat heb je echt nodig van die business coach?
In stap twee ga je kijken wat dat jij nu precies nodig hebt van die Business Coach.
Want nee, niet elke ondernemer heeft exact dezelfde ondersteuning nodig.
Business coaches zijn daarbij ook nog eens mensen met een eigen verhaal en eigen expertise.
Zo zijn er specialisten en generalisten en mensen die alles bij elkaar gooien. Ga voor die Business Coach wiens verhaal helemaal resoneert.
Stap 3. Ga gericht ten rade bij andere mensen
Pas in stap drie ga je ten rade bij andere mensen.
Op zich is het een hele goede strategie om op social media groepen vragen te stellen en input te verzamelen.
Doe het alleen op een slimme manier.
Zorg er voor dat je de nodige details meegeeft uit stappen één en twee, zodat je heel gerichte feedback kan krijgen. Durf ook aan de mensen die reageren de nodige tekst en uitleg te vragen. Je hoeft niet alles voor waar aan te nemen wat daar wordt meegegeven.
Stap 4. Ga aan tafel en proef ze
Ten slotte, in stap vier ga je aan tafel met de Business Coach. Proef zeker en vast jouw top drie.
Volg ze eerst een aantal weken op social media. Zo kan je voelen of de klik er wel echt is.
Ga zeker ook eens kijken naar hun freebies. Da’s een gratis product waarmee je voor de eerste keer zonder risico met die mensen kan gaan samenwerken.
Dat toont jou meteen waar hun aandacht ligt en ook hoe diep ze gaan met het aanbieden van oplossingen.
Aan de slag
Door deze stappen te volgen bespaar je jezelf heel veel tijd, geld en vooral ook frustratie.
Schrijf vandaag zeker en vast voor jezelf jouw criteria nog uit.
Of jij vandaag al klaar bent om met een business coach in zee te gaan of niet.
Want een verwittigd en voorbereid ondernemer is er minstens honderd waard.
Zie je het trouwens ook nog even zitten om jouw voornaamste criterium hieronder bij de comments te zetten? Da’s heel inspirerend voor andere mensen en ik zou het ook gewoon super fijn vinden. Tot volgende week met een volgende video!