5 redenen waarom marketing teveel tijd neemt

Eén van mijn klanten zei onlangs dat ze echt een hekel heeft aan marketing. Het neemt teveel tijd en energie in beslag. Jammer want dit is echt iets wat je niet kan skippen als kennisondernemer. Hoe gaat de wereld anders doorhebben wat voor prachtige oplossingen je te bieden hebt? In deze blog vind je de 5 belangrijkste redenen waarom jouw digitale marketing vandaag teveel tijd neemt. En hoe je die kan oplossen. De komende weken gaan we trouwens dieper in op elk van die 5 topics.

#1 – Onduidelijkheid

Met welke opdracht maak je de meeste kans om de klant zonder overleg blij te maken:

Opdracht 1 – Teken iets waar je op kan zitten.

Opdracht 2 – Teken iets waar je op kan zitten voor iemand met rugpijn, 6 poezen en lievelingskleur blauw.

Opdracht 2 dus. Zo werkt het ook bij de marktintroductie van jouw dienst. Jouw marketing staat of valt met de helderheid over jouw eigen business en jouw aan te prijzen product. Je hebt op dat moment geen tijd om uitgebreid in gesprek te gaan met jouw klant, zeker wanneer je digitaal aan marketing doet.

Hoe vlotter je antwoorden kan geven op de basisvragen over jouw product en business, hoe vlotter jouw marketing vorm krijgt. Als kennisondernemer zit jij zelf ook vervat in het aanbod. Betrek dus zeker andere mensen om voorbij de blinde vlek voor jezelf en jouw werk te kijken.

Jouw marketing staat of valt met de helderheid over jouw eigen business en jouw aan te prijzen product.

#2 – Teveel tegelijk

Zodra die nieuwe workshop geboren is, wil je maar 1 ding. Zoveel mogelijk juiste mensen die zich inschrijven. Vol enthousiasme smijt je je op alles wat beweegt en naar promo of marketing ruikt. Voor je het weet heb je er bijna een full time job aan. Niet handig wanneer dat niet het doel is van jouw onderneming.

Focus je op 1 of 2 manieren om extra content en promotie te maken over 1 event of product. Gebruik een medium dat je vandaag al beheerst. Blijf dus weg van die nieuwe podcast reeks, de opstart van je blog en experimenteren met advertenties terwijl je jouw YouTube kanaal volledig uitbouwt. Neem die nieuwe manieren onder de loep wanneer er minder van afhangt. Tenzij je het natuurlijk slim speelt en een goede digital marketeer onder de arm neemt.

Bovendien zie je nog te vaak 2 of meer elementen in de vitrine verschijnen bij coaches en dienstverleners. In een poging om én inschrijvingen voor de masterclass én nieuwe mensen op de nieuwsbrief te krijgen, zetten ze beiden in de kijker in dezelfde periode. Dat brengt niet alleen meer werk voor jou mee. Voor klanten is het vooral super verwarrend. De effectiviteit van die marketing inspanningen verlaagt daardoor drastisch. Hoe goed jouw inhoud ook was. De gouden regel is 1 element in de schijnwerpers op al jouw kanalen met maximum 2 extra content elementen.

Zet 1 element in de schijnwerpers op al jouw kanalen met maximum 2 extra content elementen.

#3 – Geen overzicht

Wanneer jouw marketing niet vanzelf gaat, bekijk je best even het  grotere geheel. Veel kennisexperten beschouwen marketing als een noodzakelijk kwaad. Daardoor belandt het onderaan de to do lijst. Gebrek aan tijd en overzicht transformeren de lancering van je nieuwe aanbod vrij snel in paniekvoetbal. Opties veranderen in nachtmerries wanneer ongedekte kosten en mogelijke ego (en imago) schade op de loer liggen. Bovendien mis je zo nuttige en efficiënte manieren om jouw verhaal publiek te maken.

Marketing neemt tijd en planning. Onderzoek verschillende mogelijkheden. Bekijk wat ze kunnen opleveren. Test ze eventueel. Kies vooral vanuit wat werkt voor jou, jouw business en jouw ster product. Plan ook goed op voorhand wat je waar gaat vertellen. Alleen zo weet je zeker dat de spreiding, de boodschap én de plaatsing goed zitten. Wanneer plots een stuk ergens dreigt weg te vallen in je campagne, vind je dankzij het overzicht gerichter en sneller een alternatief. Praat met andere ondernemers en marketing professionals. Je zal verbaasd zijn hoeveel tijd en inspanning je jezelf daarmee kan besparen.

Marketing neemt tijd en planning.

#4 – Inefficiëntie

Een goede marketing campagne vraagt het nodige materiaal. Tekst en beeld zijn onontbeerlijk, video levert een mooie extra duw in de goede richting. Heel veel ondernemers spenderen enorm veel tijd aan het maken van dat ondersteunend materiaal. Inconsistentie in de sfeer, vorm en structuur zijn goede indicatoren dat er ruimte is voor verbetering in het creatieproces. Klanten pikken die verschillen meteen op. Iets klein als een ander lettertype kan de hele efficiëntie van jouw campagne overhoop gooien. Wanneer het verhaal niet klopt in zijn geheel, heb je straks misschien heel veel tijd en energie gestoken in iets wat weinig heeft opgebracht.

Vertrek altijd vanuit jouw huisstijl. Je kan gerust accenten leggen bij elke campagne. Hou wel het algemene beeld in lijn met wat je anders naar buiten brengt. Heb je die niet, dan is nu een goed moment om daar een aantal keuzes in te maken. Maak jouw foto’s, banners, teksten en video’s in batch. Je zit op dat moment helemaal in die energie. Het maken van die extra foto voor jouw social media campagne verloopt hierdoor efficiënter. Doordat alles eenzelfde sfeer uitstraalt, zal ook het resultaat van jouw marketinginspanningen hoger liggen.

Klanten pikken de verschillen in stijl meteen op. Ze zijn goede indicatoren voor ruimte voor verbetering in het creatieproces.

#5 – Warm water heruitvinden

Hoe vaak heb jij nu iets in de vitrine prijken op een jaar? Als het goed zit het hele jaar door jouw gratis weggever. De meeste coaches en dienstverleners lanceren ieder jaar ook een paar trainingen, workshops of nieuwe trajecten. Vaak zie je ze daarvoor elke keer weer in de stress gaan. Hoe pakken we het deze keer aan? Het vervelende is dat je op die manier telkens weer het hele lanceringsproces gaat heruitvinden.

Maak voor jezelf SOP’s. Standard Operating Procedures. Dat zijn standaard werkwijzen, processen, die je bij iedere lancering of marketing campagne gaat hergebruiken. Voorzie een aantal basiskeuzes, waardoor het aantal beslissingen ook lager wordt. En meteen boek je sneller en met meer comfort vooruitgang. Evalueer na iedere campagne wat er goed ging en waar verbetering mogelijk is. Hergebruik wat je kan. Pas aan waar nodig. Kijk ook hoe je de dingen aanpakt volgende keer. Wanneer jij je goed voelt bij het maken van de campagne, zijn de resultaten straks positiever.

Marketing als kunst

Op zich is het een kunst, je aanbod wereldkundig maken. Door er regelmatig mee bezig te zijn, word je die ook meester. 

Neem deze 5 elementen voor jezelf zeker in overweging. Ze gaan je heel veel tijd en frustratie besparen. 

De komende weken gaan we dieper in op elk van deze 5 stukken. Kwestie van het concreet te houden.

Download de wekelijkse samenvatting via deze knop:

Vond je het artikel de moeite om te delen? Deel dan deze link:  https://www.carolineclaeys.be/5-redenen-waarom-marketing-teveel-tijd-neemt/

Of gebruik onderstaande knoppen.

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Krijg je graag toegang tot de download die bij dit artikel hoort? Ontvang je deze artikels graag vroeger in je mailbox? Meld je dan nu aan voor de “Praktische Ondernemers Tips en Topics” met iedere week een pdf met de samenvatting en eventuele opdrachten en verdieping om er zelf meteen mee aan de slag te gaan.

Sharing is caring! Vond je het artikel de moeite? Deel het gerust met deze knoppen.

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
Infographic -5 Redenen Waarom Marketing Teveel Tijd Neemt

Inhoudstafel

Krijg je graag toegang tot het extraatje dat bij dit artikel hoort?  Meld je dan nu aan voor de “Praktische Ondernemers Tips en Topics”.

Nuttig artikel? Deel het gerust met de hele wereld!

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp